Gyökérkezelés

Gyökérkezelés:

A gyökérkezelés során a fog belsejében található komplex üregrendszerből az ereket és idegeket távolítjuk el, mert azok visszafordíthatatlan gyulladásban vannak vagy már teljesen elhaltak. Erre azért van szükség, hogy a fogban lévő gyulladás nem menjen tovább a csontra és így a fogat megmentjük a kihúzástól. A fog belsejében található összetett üregrendszer tisztítását, fertőtlenítését és tömését nevezzük gyökérkezelésnek.

A fogbél gyulladás vagy elhalás okai:

• Fogszuvasodás
  • Fogtörése baleset következtében
  • Fog körüli csontgyulladása
  • Túlzottan elkopott fogak.

Ilyenkor a szájban lévő baktériumok megfertőzik a fogbelet. A baktériumok fertőzése tovább mehet a csontra, ha nem kezeljük időben. A hónapok óta fennálló gyulladás látható a Rtg képen: cysta, granuloma vagy tályog formájában. Ekkor a csontban lévő erekből kilépő a fehérvérsejtek próbálják elszállítani a fogbélből rájuk zúduló baktérium tömeget. Hosszú ideig fennálló baktérium invázió a keringéssel eljuthat más szerveinkbe (szív, szem, ízületek, hajas fejbőr) is és ott másodlagos betegséget okoznak. Ez a gócbetegség.

Gyökérkezelés szükségességére utaló jelek:

• A fog ráharapásra érzékeny (nem tud enni azon az oldalon)
  • A fog melegre érzékeny
  • A fog fölött a gyökér területén az íny piros, duzzadt
  • Éles éjszakai fájdalom
  • Erős, éles fájdalom jelentkezik napokig
  • A fog szürkén elszínezett
  • Sipolynyílás a fog mellett az ínyen
  • Megdagadt arc

Gyökérkezelés megelőzése:

• Alapos fogmosással megelőzhető a fogszuvasodás. Használj fogselymet!
  • Éves fogászati ellenőrzéssel még korai állapotban kezelni lehet a fogakat anélkül, hogy gyökér kezelni kellene.

Gyökérkezelés menete:

1. alkalom:

• Rtg készítése a csontban lévő folyamat és a gyökerek számának ellenőrzésére.
  • A fog érzéstelenítése, ha visszafordíthatatlan fogbél gyulladása van a Páciensnek. Elhalt fog esetén nem szükséges érzéstelenítő, mert a kezelés így is fájdalommentes lesz. A mai érzéstelenítőkkel a beavatkozás fájdalommentesen elvégezhető.
  • Fog belső üregrendszer kitisztítása, fertőtlenítése.
  • Elektromos készülékkel a csatornák hosszának meghatározása
  • A fog ideiglenes tömése

2. alkalom:

• A foggyökerek végleges tömése
  • Rtg készítése a gyökértömés ellenőrzésére.

3. alkalom:

• A fog betét (fogtechnika által készített tömés) készítése vagy csapos felépítése vagy korona készítése. Erre azért van szükség, mert a gyökérkezelt fogak olyan könnyen letörnek, mint egy száraz fa.

Gyökérkezelés után:

A csontban lévő gyulladás pár hónap alatt teljesen meggyógyul. Néhány esetben előfordul, hogy a gyökérkezeléssel nem lehet a csontban lévő gyulladást megszüntetni. Ilyenkor szájsebészeti kisműtétekkel távolítjuk el a:

• Fertőzött gyökeret (amputacio) vagy
  • A gyökércsúcsát (resectio) vagy